تبلیغات
danesheezdevaj - اخبار داغ ایران | اخبار روز ایران | اخبار وبلاگدهی ها

اخبار داغ ایران | اخبار روز ایران | اخبار وبلاگدهی ها

http://rupload.ir/upload/wb4e14zdor1fy911zdd.jpg



خبر چیست؟

خبر را به آسانی می توان تعریف کرد. مثلاً اینکه: آنچه واقعی (عینی)، تازه و جالب باشد، خبر است. از روی همین تعریف ساده و کلی می توان نتیجه گرفت:

  • باید رویداد یا تحول در عالم ملبوس  و عینی وجود داشته باشد. بدون چنین عاملی، خبر معنا نخواهد داشت.
  • آن رویداد یا تحول باید چنان تازگی داشته باشد که مخاطبان بخواهند از آن آگاهی یابند.
  • ین خبر عینی و تازه، در عین حال باید برای مخاطبان جالب باشد (خواندنی، دیدنی و شنیدنی) و آنان را به مفهوم پیام جذب کند.

خبر، چیزی است که کسی در جایی می خواهد پنهان دارد؛ آنچه می ماند آگهی است.

در دنیای روزنامه نگاری قدرت ارزیابی اینکه چه نکته ها، پیام ها و اطلاعاتی برای مخاطبان جذابیت دارد، «شم خبری» خوانده می شود. از خبر، تعبیرهای گوناگونی می شود که حتی ممکن است برخی با برخی دیگر متضاد باشند. مثل اینکه در عالم روزنامه نگاری، خبرهای بد نسبت به خبرهای خوب مطلوب تر یا اینکه خبر آن است که قابل پنهان کردن باشد. یا اینکه مخاطبان در پی دریافت خبرهایی هستند که مستقیم بر آنان تاثیر گذارد.

شاید به نظر عامیانه بیاید اما درست ترین راهنمایی به دانشجویان و تازه کاران خبر این است که گفته شود: خبر، آن نکته ای است که در صفحه های خبری روزنامه ها و مجله ها چاپ یا در بخش های خبری رادیویی و تلویزیونی پخش می شود. یعنی صرف نظر از مضمون کتابهای آموزشی روزنامه نگاری، آنچه در صفحه های روزنامه و مجله و برنامه های خبری وجود دارد، از نظر خبری دارای اهمیت است.

برخی از صاحبنظران خبر را به دو گروه تقسیم می کنند: خبرهای سخت شامل رویدادهای فوری مهم و محوری که مستقیم بر زندگی مردم اثر می گذارند و خبرهای نرم از رویدادهای غیرجدی و در عین حال جالب (مثل تولد گوساله دو سر در باغ وحش).اما برای روزنامه نگارانی که باید از همه انواع رویدادها خبر تهیه کنند، بی معناست. در واقع میان خبرهای نرم و سخت، هیچ تمایز مشخصی، لااقل از نظر مهارت های روزنامه نگاری وجود ندارد. خبر، متنی عینی ، اما روایت ماجراست. یعنی قصه و خیال نیست.

نکته دیگر اینکه خبر دارای ساختار است؛ ساختاری که بتواند مخاطب را جذب کند، نه اینکه قطعه ای ذهن گرایانه و بدون ساختار باشد. در خبر باید به یک اصل مهم توجه کرد: هر وقت موضوعی  نگاهی بیندازیم تا از آن موضوع با ساختاری مشخص متنی تهیه کنیم «خبر» پدید می آید. اما اگر آن زاویه دید، محور و مضمون نوشتاری را تشکیل دهد «تبلیغ » شکل گرفته است.





[ شنبه 8 اسفند 1394 ] [ 05:30 ق.ظ ] [ سعید امیدی ]

[ نظرات() ]